skip to Main Content
Alternative Sănătoase On The Go – Partea III

Alternative Sănătoase On The Go – Partea III

Ahh, parcă aș ronțăi ceva…

Hai, spune sincer, de câte ori îți vine în minte această idee pe parcursul unei singure zile?

Covrigei, nuci, fructe, chipsuri, bomboane, ciocolată, fursecuri, câte și mai câte alte tentații și ronțăieli ne așteaptă cuminți, la locul lor, să le băgăm în seamă…

Iar noi revenim, uşor resemnaţi, cu drag și spor la ele.  

Pe birou, în frigider, în sertarul din bucătărie, în dulapul din colț, ronţănelele dulci sau sărate sunt prea la îndemână ca să reziști tentaţiei. Parcă așa spunea reclama, nu?

Ce bine prind ele atunci când ești plictisit, stresat sau supărat, nervos sau chiar îndrăgostit…

Da, da, micile gustări fac bine la suflet, dar nu și la trup. Nu cred că mai este necesar să mai subliniez de ce. Tu știi că nu ar trebui să mai savurezi prostioare prăjite, pline de aditivi și conservanți, care nu te satisfac niciodată și te cheamă să mai ceri o porție.

Dar totuși, ceva te atrage în același cerc vicios în fiecare zi și nu reușești să mai scapi.  

Aș putea să vin să-ți înșir o serie mare de alternative, de ronțăieli sănătoase: de la morcovi și gulie, măr, fructe uscate și nuci hidratate, o să-ți mai amintesc de ele și mai jos, dar am mari șanse să-mi strâmbi din nas și să închizi dezamăgit pagina.

Chiar dacă acestea sunt ideale, un măr nu o să te satisfacă niciodată la fel ca o ciocolată, sau un biscuit oreo. Pentru că gustul nu este la fel de intens și nu explodează nimic pe papilele tale gustative. Așa că nu pot să-ți arunc pur și simplu alternativele sănătoase și să plec.

Deși ți-ai dori din tot sufletul să zici “nu ciocolatei” și să te înfingi copios într-un măr fără să ai mustrări de conștiință sau frustrări, nu prea îți iese.  

Stai liniștit, nu ești singura persoană care se luptă cu voința și pierde. De fapt, voința nu o să câștige niciodată în așa război.

Și știi de ce? Pentru că nu voința te-a adus aici.

Ceea ce te-a adus aici sunt obiceiurile tale repetate și faptul că nu ai știut de ce regăsești atâta bucurie și plăcere în mâncare.  

Plăcerea de a mânca este un lucru genial. Natura ne-a lăsat plăcerea de a mânca tocmai pentru a înțelege că avem nevoie de hrană pentru a supraviețui.

Ceea ce a făcut omul a fost “să profite” un pic de această plăcere și să creeze produse care să îți aducă placere maximă și să te facă să-ți dorești și porția a doua.

Este placere rapidă, la îndemână. Iar când ești într-o situație de urgență, corpul nu știe să identifice care este cauza și caută soluții imediate pentru a te aduce într-o zonă de confort.  

Chipsurile, biscuiții, ciocolata, fursecurile, bomboanele și toate aceste tentații, sunt atent alese și proporționate: gustul dulce și sărat, cu cel ușor amărui sau fructat, nimic nu este pus la întâmplare, într-un pachet frumos ambalat și bine marketat.

Da, se cuvine să recunoaștem, fie că ne place sau nu, că suntem atrași constant în capcana gustului.

Iar atâta timp cât papilele noastre gustative primesc zilnic explozii pe cerul gurii, n-o să putem trece peste noapte la mere sau nuci hidratate și să simțim aceeași plăcere divină.

Ceea ce are învăț, are și dezvăț.

Este o vorbă pe care am auzit-o mult în copilărie și care mi se pare perfect adevărată. Orice obicei poate fi înlocuit. Bine am spus înlocuit, pentru că este mult mai la îndemână decât de eliminat.  

Ceea ce a dus să ne îndrăgostim de ciocolată, poate să ne ajute să ne îndrăgostim și de alimentele simple, naturale.

Pasul cel mai mare rămâne recunoașterea și acceptarea situației curente. Să te vezi tu pe tine în oglindă și să accepți că în acel moment te afli în acest punct, este unul din cei mai grei pași pe care îi ai de făcut.  

Gusturile se educă. Altfel, cum îți poți explica faptul că sunt oameni care adoră salatele și fructele și simt o maximă plăcere atunci când le mănâncă și oameni care nu suportă să le vadă?

Iar ca orice obicei pe care vrei să-l schimbi, totul pleacă de la cap. Capul decide dacă o mâncare ne va plăcea înainte să o punem pe limbă, sau dacă ne va displăcea. 40% din digestie se petrece la nivel vizual și gustativ.  

Dacă vrei să cucerești inima cuiva cu un preparat, fă-l să fie cât mai arătos.       

Copiii sunt cel mai bun exemplu în acest sens. Din păcate, faptul că noi nu avem timp să acordăm detaliilor cum ar fi: culorile din farfurie, aranjatul mesei, aranjatul pachețelelor, recipientele în care punem mâncarea, pierdem puncte importante în fața ambalajelor viu colorate din magazine și alimentăm obiceiul mâncatului de prostioare.

Un morcov tăiat într-un anumit stil și pus într-un fel poate fi perceput de 10 ori mai gustos decât tăiat clasic.

Nu doar copiii trebuie alintați și răsfățați cu aranjamente ochioase și apetisante, adulții au și ei nevoie de același tratament, mai ales când vorbim de adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase.

Iată câteva dintre tructurile pe care le poți adopta pentru o gustare dintre 2 ședințe sau întâlniri, fie că ești pe drumuri sau ești la birou, on the go:

  1. Folosește recipiente colorate și jucăușe și fii creativ

    snackboxbywhatlisacooks-com

Nu doar copiii au nevoie de acest tratament și noi adulții putem să ne răsfățăm și să avem grijă de sufletul nostru. Chiar este indicat să facem acest lucru.

Folosește recipientele diferite pentru a pune în ele bastonașe de legume (morcov, castravete, gulie, rădăcină de pătrunjel), fructe uscate sau proaspete (măr, struguri, fructe de pădure, merișoare, caise, prune), nuci și semințe, sau biscuiței și crackerși făcuți în casă.

O să fii surprins când vei vedea că așa vei fi mai tentat să le mănânci.     

  1. Dulciurile raw vegan sau cele făcute în casă

    dscf9834x22

Să ne facem înțeleși: raw vegan nu înseamnă neapărat sănătos. Preparatele raw sunt foarte concentrate caloric și combinația de fructe, îndulcitor și nuci, este o combinație grea pentru organism. Ele pot înlocui ocazional dulciurile tradiționale bogate în grăsimi, zahăr rafinat, aditivi și coloranți artificiali, dar nu trebuie mâncate în fiecare zi și nici în cantități industriale.

Atât batoanele din nuci și semințe cât și prăjiturelele sau bombonelele, pot fi o gustare pe cinste într-o zi stresantă sau aglomerată. Atenție însă la gramaje. Reamintesc pentru că sunt atât de bune încât poți fi ușor dus de val.  

  1. Chipsurile din legume home made

    3c1a3354d417bc291a10a38aa7c4341f

Ai nevoie de niște legume: cartofi, rădăcinoase, gulie, sfeclă, morcov, kale, măr, pară, roșie, vânătă, dovlecel sau orice altă legumă sau fruct crezi că se mai potrivește. Cu cât sunt mai multe și mai colorate, cu atât mai bine.

Ai nevoie de un feliator subțire cu care poți felie alimentele după ce le-ai spălat foarte bine.

Mai ai nevoie de un recipient mic care stropește și cu care poți stropi ușor feliile cu ulei de măsline.

Mai ai nevoie de condimente: sare, piper, curry, boia, praf de usturoi, plante aromatice sau orice alte condimente preferi, cu care să presari feliile pe care le pui pe o foaie de copt și le dai la cuptor pentru 10 minute.

După acest interval, le amesteci și le mai dai la cuptor pentru 10 minute. Le verifici de crocănțeală și dacă nu sunt așa cum îți dorești, le mai întorci puțin și le mai lași câteva minute, până devin fix cum îți plac ție.

Le lași la odihnit pe un șervețel absorbant și le depozitezi în pungi de hârtie, ferite de umiditate sau căldură excesivă.

Poți savura din acele chipsuri întreaga săptămână.

Poți adapta această rețetă și pentru boabe de năut picante, boabe de soia, porumb sau orice altă idee îți mai trece prin minte.

Nu uita să nu exagerezi cu uleiul pentru că nu-ți dorești să creezi probleme ficatului.   

  1. Alege răul cel mai mic

Schimbarea nu este ușoară și necesită timp și insistență asupra noului obicei creat. Tentații vor fi în continuare dar primul pas este să înveți să negociezi cu tine.  

Alege în locul ciocolatei clasice una cu minim 80% cacao și fără lapte.

Alege un baton din nuci și semințe în locul biscuițeilor sau ai covrigilor.

Alege un smoothie raw de fructe în locul sucului cu mult acid și coloranți artificiali.

Alege să te gândești timp de un minut înainte să cumperi orice aliment ce crezi că nu-ți face bine și analizează de ce îți vine pofta necontrolată. Există oare o altă plăcere pe care ți-o poți face și care îți aduce bucurie, relaxare, stare de bine și bună-dispoziție? Înlocuiește plăcere de a mânca cu această placere și crează din asta un obicei.  

Cel mai important lucru este să nu pleci niciodată de acasă nepregătit. Dacă știi că te apucă pofta, pregătește-ți din weekend câteva gustări pe care le poți savura oricând.

 

Cu drag,
Ancuța.

 

 

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top