skip to Main Content
Alternative Sănătoase On The Go – Partea I

Alternative Sănătoase On The Go – Partea I

Trăim în secolul vitezei și putem considera acest lucru ca parte din evoluția noastră.

Acesta poate fi subiectul savuros al unui alt articol. Viteza vine la pachet atât cu avantaje cât și cu dezavantaje. Viteza nu este ceva neapărat bun, cum nu este ceva neapărat rău, de la sine. În funcție de context, viteza poate fi folosită atât în avantajul nostru, cât și împotriva noastră. Depinde de fiecare dintre noi cum și în ce fel o gestionăm.

Recunosc că, una din marile mele preocupări în legătură cu proiectul iChooseVegi este să te ajut și să te ghidez spre un stil de viață mai sănătos și împreună să depăsim toate provocările care îți stau în cale.

De aceea te întreb de fiecare dată când am ocazia, care sunt problemele cu care te confrunți, iar fiecare răspuns pe care îl primesc devine parte din viziunea și direcția noastră.      

Obstacolele pe care le ai și pe care le-am identificat până în acest moment sunt dintre cele mai diverse:

  • lipsa de informație de calitate,
  • la lipsa de idei în bucătărie,
  • lipsa ingredientelor și
  • influența celor din jur și pofte.

Toate sunt în vizorul meu atunci când scriu articolele săptămânale.

De departe, cea mai arzătoare și comună problemă pe care știu că o ai este lipsa timpului.   

Fiecare dimineață și fiecare zi par să fie trase la indigo.

Sună alarma, uneori parcă mult prea devreme să simți că ți-ai împlinit somnul, dar te scuturi un pic și îți faci curaj să înfunți o nouă zi plină de provocări.

După siesta de dimineață și maratonul de ales hainele potrivite, e prea târziu ca să mai speri că poți avea un mic dejun în tihnă, așa că îți idei geanta și te grăbești să ieși pe ușă.

Urmează provocarea de a ajunge în timp util la birou. Dacă ai norocul să ți se lege de mână o cafea caldă în drum spre birou, poți să mulțumești divinității, dacă nu, atunci poate norocul o să-ți surâdă mai mult la birou.  

Nu ai timp pentru micul dejun, căci acuș trece dimineața, iar tu nu-ți mai vezi capul de taskuri și întâlniri. Dacă foamea e mare, poate un covrig sau un produs de patiserie o face să mai rabde pentru încă vreo 2-3 ore.  

Printre 2-3 întâlniri se strecoară și prânzul. Acum, ne bazăm iar pe destin și dacă te nimerești într-un loc în care ai și variante sănătoase, poți să răsufli ușurat, azi ai ieșit bine cu masa. Dar dacă nu e ziua ta norocoasă, o să te mulțumești iar cu ce găsești prin cantine, autoserviri, fast food-uri sau alte locuri mai mult sau mai puțin alese pe sprânceană.   

Pe la un 4-5 te izbește subit o poftă de dulce, așa că ciocolata de la automatul cel mai apropiat de tine e prea tentantă. Ți-ai promis că n-o să mai mănânci atât de mult dulce, dar stresul adunat de peste zi și problemele de la birou parcă sunt mai ușor de înfruntat așa.

După multe ore la birou și toată agitația de peste zi, cina pare să fie masa ta de suflet.

Abia la cină mai ai timp să mănânci în tihnă, dar de cele mai multe ori recunoști și tu că îți cam scapă caii.   

Poate dacă nu ai uita sau omite să mănânci când trebuie în timpul zilei nu te-ai mai arunca în toate mâncărurile care îți ies în cale seara.

Dar cine are timp să se mai preocupe și de mâncare?!         

Așa arată scenariul tău zilnic. Așa arată scenariul majorității care trăiește după regulile secolului vitezei. Preocupările noastre s-au îndepărtat cu mult de cele ale strămoșilor noștri a căror grijă era supraviețuirea.

Pentru noi hrana nu mai este o problemă. Pentru noi calitatea hranei poate fi cu adevărat o problemă. Mâncatul pe fugă, mâncatul a ce avem la îndemână, nu din neștiință ci mai mult din lipsă de alternative, poate fi cu adevărat o problemă existențială.

Dacă ți-ai dori să ai mai multă grijă de alimentația ta, chiar dacă nu dispui de foarte mult timp, vreau să-ți deschid o nouă perspectivă asupra alegerilor pe care le faci.

Ți-am pregătit o serie de 4 articole pe care o să le primești în 4 săptămâni consecutive începând cu acesta, în care o să dezbatem câte-n lună și în stele despre alternativele sănătoase on the go. Adică alternative sănătoase care pot fi ușor luate la pachet, atât pentru micul dejun, pentru prânz, gustare și chiar pentru momente în care ești pe drumuri sau pleci în vacanță.  

Dacă vrei să primești aceste articole direct la tine în Inbox, introdu adresa ta de email în formularul de la finalul articolului.   

În articolul de astăzi abordăm micul dejun, iar la final o să-ți ofer 5 idei rapide de luat cu tine la pachet.

Știu că ești nerăbdător să aflii care sunt ideile pentru micul dejun, dar înainte vreau să subliniez de ce este important să nu sari peste micul dejun.

De multe ori îți este mai comod să zici pas. Fie că te trezești prea târziu, fie că uiți și ești pe grabă, sau pur și simplu așa te-ai obișnuit și simți că organismul tău nu are nevoie.

Organismul s-a adaptat pe parcursul timpului fără micul dejun, dar asta nu înseamnă că nu-i lipsește mâncarea de dimineață.  

Gândește-te că în timpul nopții corpul tău consumă resurse: apă și glicogen, prin reacțiile fizice și chimice care au loc chiar dacă noi suntem în stare de veghe. Noi stăm, dar corpul continuă să consume, chiar dacă consumă resurse la o capacitate mult mai mică.  

Din acest motiv, atunci când ne trezim dimineața, suntem ușor deshidratați dar și cu rezervele de glicogen la minim.

Hidratarea și alimentarea de la prima oră a dimineții este unul din cele mai bune lucruri pe care le putem face pentru corpul nostru, pentru a echilibra ușoara hipoglicemie în care suntem.  De aici vine energia pentru a face față lucrurilor pe care le avem de făcut până la prânz.

Iar dacă avem grijă să mâncăm și alimente ușor digerabile, dar bogate în zaharuri simple, așa cum sunt de exemplu fructele, cafeluța de la colțul străzii va fi în cel mai scurt timp dată uitării.

Știu că ești o persoană ocupată, iar tipul tău este prețios, așa că îți voi oferi 5 alternative de mic dejun on the go pe care îl poți lua ușor în geantă și îl poți savura în mașină, pe stradă sau în timp ce aștepți pe cineva. Acest mic dejun fie necesită pregătire minimă, fie poate fi pregătit rapid, cu o seară înainte.     

5 idei on the go pentru micul dejun:

 

Fructele

fruit-bowl-1600003_960_720

Așa cum le numesc eu – fast food. Ele sunt cea mai rapidă și simplă alternativă de mic dejun, iar corpul tău pur și simplu le adoră:

  • sunt dulci, deci îți echilibrează glicemia din sânge,
  • sunt bogate în fibre nedigerabile, deci te ajută cu digestia și tranzitul intestinal și permite fructozei să se elibereze treptat în sânge,
  • sunt bogate în apă, deci te hidratează rapid
  • se pot lua foarte ușor la pachet

 

Smoothie-urile

smoothie-1386738_960_720

Smoothie-urile sunt o variantă foarte bună cu care poți începe dimineața, mai ales dacă nu prea ești obișnuit să mănânci:

  • sunt ușor de mâncat/băut și transportat
  • sunt ușor de preparat și întotdeauna poți încerca variante și combinații noi
  • au practic aceleași proprietăți ca cele ale fructelor întregi pentru că își păstrează întreg conținutul

Smoothie-urile se pot face foarte ușor, combinând la blender doar fructe cu apă, fie adăugând frunze verzi, nuci sau semințe, în cazul în care simți nevoia de ceva mai consistent.

Un exemplu foarte delicios găsești aici.

 

Budincă sau Parfait

banana-chai-smoothie-parfait

Sursă fotografie aici

Pentru cei mai pretențioși, există varianta de a face diverse combinații (tot din categoria fructe/nuci/semințe), cu un adaos de fulgi de ovăz sau semințe de chia, pentru un rezultat mai consistent.

Aceste combinații se pot pune într-un borcan drăguț și pot fi purtate cu mândrie pe oriunde dorești.

 

Parfait cu fructe și fulgi de ovăz

Ingrediente:

  • 50 de gr fulgi de ovăz
  • o banană mare
  • o portocală
  • câteva afine
  • alte fructe preferate
  • scorțișoară
  • fulgi de cocos
  • o lingură unt de arahide

Mod de preparare:

  1. Fulgii de ovăz se mixează în blender împreună cu banana, jumătate de portocală, scorțișoară, 150 de ml de apă și untul de arahide.
  2. Se montează în borcan împreună cu fructele și cu fulgii de cocos și se savurează one the go.
  3. PS: Nu uita să ai la tine o linguriță de unică folosință.

 

Sandwich

greek-avocado-sandwich

Sursă fotografie aici

Sandwich-ul îmi aduce cumva aminte de copilărie. Era cel mai la îndemână de luat la școală (sau așa mă obișnuisem eu).

Există multe variante sănătoase, destul de variate și surprinzător de gustoase. O să-ți dau câteva idei care sper să te inspire să încerci și tu altele:

Pentru ideile de mai jos, folosește pâine integrală, de secară sau cu maia naturală.

Sandwich cu hummus, avocado și morcov ras. Dacă nu ai timp să-ți faci tu hummus acasă, găsești de cumpărat în orice hipermarket.

Sandwich cu salată de vinete, ardei copt și spanac. Poți adăuga și o lingură de tahini. Poți înlocui salata de vinete cu 2 felii de vinete coapte în cuptor. 

Sandwich cu avocado. Mărunțește avocado-ul cu o furculiță, adaugă sare și un strop de zeamă de lămâie. Întinde pe pâine, adaugă 2-3 roșii deshidratate și puse în ulei de măsline și salată verde. Opțional poți adăuga și o felie de tofu.  

Sandwich cu pastă de fasole și ardei copt.  Aș spune și usturoi dar poate mergi la o întâlnire importantă. Eu aș pune pentru mine negreșit.

Sandwich cu unt de arahide și banană. Simplu și de efect.

 

Batoane energizante

poza-1024x768

Un baton energizant te poate scoate dintr-un mare impas. Din fericire au apărut destul de multe variante ok si în comerț. Caută să fie raw, sau măcar să conțină ingrediente 100% naturale.

O variantă de făcut în casă am postat și aici.

 

3 greșeli comune pe care majoritatea le face la micul dejun: 

  1. Nu au un mic dejun. Aleg să-l omită sau să sară peste el. 
  2. Beau prea mult suc de fructe. Sucul de fructe este rezultatul stoarcerii fructelor din care s-a eliminat pulpa. Fiind foarte bogate în frucoză, o cantitate de 200 de ml este mai mult decât suficientă pentru a ne acoperi necesarul. Dacă avem tendința să consumăm mereu mult peste această cantitate, riscăm să ne crească glicemia foarte sus și foarte repede, datorită lipsei fibrelor insolubile care temperează procesul de absorbție a zahărului în sânge. 
  3. Mănâncă alimente grase și greoaie. De la produse de patiserie și până la cărnuri și cașcavaluri care îngreunează procesul de digestie, corpul poate să ne surprindă printr-o lipsă totală de energie pe care a blocat-o pe digestie. Iar asta înseamnă că în loc să ne ajutăm organismul să aibă mai multă energie, reușim contrariul.  

Dacă ar fi să fac o recomandare ideală pentru micul dejun, aș spune fără să clipesc să alegi fructele. Din toate motivele enumerate mai sus. Dar cum fiecare știe nivelul de la care pleacă și cât îl duce motivația și alegerea personală, este foarte ok orice esemplu din cele date mai sus de mine, păstrând în minte ideea de ușor digerabil.  

Orice alegere ai face, amintește-ți să nu sari niciodată peste micul dejun. El rămâne una din cele mai importante mese ale zilei.  

 

Cu drag, 
Ancuța.

 

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top