skip to Main Content
Cât, Ce, Cum, De Ce Detox?

Cât, Ce, Cum, De ce Detox?

​În articolul de săptămâna trecută am vorbit despre cum a ajuns la noi termenul de detox și de ce în zilele noastre există necesitatea unui detox cel puțin o dată pe an, recomandabil de 2 ori.

Astăzi vreau să-ți vorbesc despre ce presupune acest proces și îți ofer o imagine de ansamblu ca să-ţi faci o idee și mai clară. 

Cât timp durează un detox?

În perioada unui detox, scopul principal este să maximizăm refacerea organelor interne și externe și să minimizăm consumul de energie pe digestie. Cu cât perioada de detox este mai mare, cu atât calitatea și profunzimea curățeniei se intensifică. 

Detoxul poate fi făcut pe o perioadă de 3, 10, 14 sau 30 de zile, iar dacă îți dorești să acționezi până în profunzime, poți încerca chiar și 60 de zile. 

Chiar dacă poți experimenta un detox de o zi, personal nu-l recomand pentru că acest context se potrivește bine cu expresia: “Cu o floare nu se face primavară”. 

Da, reușești să ștergi un pic praful la suprafață și cu siguranță este mult mai bine decât nimic, dar ca să ajungi să scoți toxine acumulate acolo în profunzime, e necesar să îi oferi corpului un pic mai mult timp și materie primă pe post de “Detergenți și cărămizi de reconstrucție”.

Ce presupune concret un detox?

Detox-ul poate fi făcut în mai multe moduri și asta depinde foarte mult și de nivelul de la care pleci. Dacă ai o alimentație bogată în mâncare nesănătoasă, simplul fapt că renunți pentru câteva zile la carne și alte produse de origine animală, la zahăr și produse procesate, poate fi un detox bun pentru corpul tău. 

Perioadele de post ale creștinilor sunt și ele forme de detox bune pentru cei care vin de pe o alimentație standard. 

De departe, cea mai eficientă metodă este detoxul pe bază de sucuri. Pare o metodă dură la prima vedere, dar nu este deloc așa cum pare. Detoxul pe bază de sucuri înseamnă că timp de câteva zile nu vei mai consuma mâncare mestecată ci doar lichidă, pe bază de fructe, legume, nuci și semințe, în mare parte fără pulpă/fibră. 

Și aici intervine întrebarea firească pe care am avut-o și eu la început: “Dar asta nu înseamnă cumva înfometare?”. O să-ți dau răspunsul la întrebarea aceasta explicându-ți un pic mai detaliat ce se află în acest tip de aliment-băutură. 

Sunt acoperit complet la capitolul hrană?

Dintr-o materie primă pe care o stoarcem rămâne un suc care nu are nici mai mult, nici mai puțin decât cele mai importante elemente dintr-un aliment: apa bogată în electroliți și mai curată decât orice altă sursă din natură, minerale, nutrienți și vitamine, iar în cazul fructelor, glucoză și fructoză (hrana directă pentru fiecare celulă din corpul tău). 

Imaginează-ți acum o comparație simplă, care poate părea banală, dar care are o concluzie pertinentă. Din câtă materie primă crezi că vei lua mai mult din aceste elemente benefice pentru corpul tău? Din 400 de grame (atât cât poți mânca în mod obișnuit, în medie, într-o salată sau orice alt preparat), sau din aproximativ 1 kg de materie primă din care rezultă aproximativ 400 de ml de suc stors?        


​Concluzia firească este că din punct de vedere nutritiv, ești mult mai acoperit și mai hrănit dintr-un suc decât dintr-o salată sau orice alt preparat. 


​Senzatia pe care noi o percepem ca fiind de foame este dată de faptul că ne gândim la stomacul gol. Sucul nu are nevoie de timp prea mult de digestie și atunci pleacă repede din stomac. El în maxim 30 de minute s-a digerat și ne-a hrănit. 

Prima surpriză pe care o vei avea atunci când vei încerca un detox pe bază de sucuri este senzația incredibilă de saturație de după suc. Da, îți vei simți stomacul și întregul corp mult mai ușoare și mai relaxate, dar foamea va fi ultima ta grijă. Chiar dacă la început vei fi ceva mai sceptic, ai încredere în faptul că din punct de vedere nutritiv ești acoperit.           

Ce presupune o zi de detox?

La prima oră a dimineții foarte importantă este hidratarea. Așa că primul lucru pe care e indicat să-l faci dimineața este să bei apă. 500 de ml de apă sunt mai mult decât suficienți. 

Pe parcursul zilei vei mai consuma 4 sau 5 sucuri, în funcție și de cât îți cere organismul.

Primul dintre ele eu l-am transformat în smoothie și diferă de suc prin faptul că acesta se face în blender cu adaos de apă și rămâne cu fibră cu tot. Fibra are și ea un rol foarte important și îl voi explica un pic mai jos. 

Ultimul dntre ele eu l-am transformat în lapte vegetal din diverse nuci și semințe, cu diverse mirodenii și arome. 

Între cele două, am mai adăugat 2 sau 3 sucuri din legume și frunze (70%) și fructe (30%).

Important este ca pe timpul detoxului să consumi și apă suficient de multă. 33 de gr pe kilogram corp este necesarul zilnic pentru fiecare persoană în parte.    

Mai poți consuma de asemenea diverse ceaiuri cu efect terapeutic, din plantele preferate. 

Cum mă asigur că am toți nutrienții esențiali?

Ideea în tot acest proces este să-ți asiguri o varietate cât mai mare de nutrienți și minerale și asta înseamnă să acoperi și legumele și frunzele verzi și fructele și partea de grăsime sănătoasă pe care o iei din nuci. Un pic de inventivitate nu strică.

Cu fructele este ușor pentru că ne plac și este chiar indicat ca să ne folosim de ele pentru a da un gust mai bun și mai plăcut sucurilor de legume. La acest capitol avem o mare varietate și chiar este indicat să ne jucăm cu aromele și culorile. Ele conțin fructoză și glucoză și ne ajută să rămânem mereu energizați. 

Faptul că le consumăm dimineața cu fibră are 2 avantaje: primul este că ne ajută să ne curățăm foarte ușor tranzitul intestinal și al doilea că vom asimila treptat glucoza în organism atfel încât nu vom avea fluctuații ale glicemiei în sânge.

Frunzele verzi vin în primul rând la pachet cu multe proteine vegetale. Proteine luăm din orice aliment crud, dar o sursă foarte importantă este aceasta a frunzelor verzi. 

Pe lângă proteine, acestea ne asigură și o cantitate considerabilă de clorofilă și vitamine precum: magneziul, potasiul, calciul, acidul folic, vitamina C, antioxidanții și diverse alte vitamine în funcție de frunză. În general fibra frunzelor este destul de tare și mai greu de digerat. De aceea, noi ajutăm mult ușurând munca stomacului dacă renunțăm la acea fibră, prin stoarcerea frunzelor. 

Imaginează-ți cât de greu este să mesteci 500 de gr de frunză de spanac și cât de ușor poate fi de băut sucul rezultat din 500 de gr de spanac mascat cu alte gusturi și arome plăcute, astfel încât să-ți fie mai mare dragul să-l consumi. 

Legumele și leguminoasele. În categoria asta intră fix ce-ți trece prin cap și îți poți pune imaginața la încercare fără probleme. Natura este minunată și a pus în absolut fiecare ingredient din natură nenumărate minerale și vitamine de care ar fi păcat să nu profităm în fiecare zi. Sucul stors ne ajută să trecem peste fibrele greu de digerat și să rămânem cu esența, ceea ce ne ajută și ne hrănește la nivel celular.    

De ce sucuri stoarse?

Una din întrebările pe care cu siguranță le ai și pe care am tot primit-o de la mai multă lume este dacă acest detox poate fi făcut și cu smoothie-uri, adică să punem ingredientele la blender împreună cu apă. Răspunsul este că poți dar diferențele sunt mari: 

  • într-un suc ai clar mai mulți nutrienți și minerale pentru că intră mai multă materie primă. 
  • un suc se va oxida mult mai greu. Mai ales dacă folosești un storcător potrivit. Promit să abordez și acest subiect extrem de important într-un articol viitor din această serie.
  • un suc este mai ușor de băut. Nu ești nevoit să consumi acea fibră neplăcută, iar dacă strecori smoothie-ul, o parte mare din nutrienți se vor pierde odată cu fibra. 
  • sucul este bombă de minerale și nutrienți și tocmai acest val de cărămizi de reconstrucție este cel care pune osul la treabă să facă curat până la cea mai mică celulă din corp.      

Pot personaliza detoxul după mine?

Desigur. Dacă simți că un detox cu sucuri este prea mult pentru tine, atunci poți încerca să adaugi și o masă solidă în care să ai de exemplu o salată mare. 

Mai poți adăuga o gustare cu 2-3 curmale sau alte fructe deshidratate dulci sau un fruct. Bineînțeles că și procesul de detox se va produce mai lent, dar rezultatele vor fi prezente și în acest caz.   

Dacă îți surâde ideea unui detox, atunci urmărește întreaga serie de articole pe care o voi scrie pe acest subiect în săptămânile următoare. Urmează să intrăm în transformările prin care trece corpul în această perioadă astfel încât să știi cel mai bine ce te poate aștepta și ajungem și la povestea mea, unde îți voi împărtăși cum este pentru mine experiența unui detox.

Dacă ai întrebări legate de acest subiect, trimite-mi un email pe ancuta@ichoosevegi.ro. Voi fi mai mult decât încântată să-ți răspund direct sau în articolele următoare și așa mă ajuți și pe mine să-mi dau seama cu ce probleme te confrunți.

Cu drag,
Ancuța.

Back To Top