skip to Main Content
Cum Depășești Starea De Copleșire

Cum Depășești Starea de Copleșire

E ușor să te cufunzi în treabă și să uiți de tine și de sufletul tău, chiar și atunci când faci ce faci din plăcere și pasiune pentru oameni și pentru viață.

Cu atât mai ușor este pentru cei care duc o luptă zilnică cu task-urile care nu aduc niciun fel de bucurie și mulțumire sufletească. Pot doar să-mi imaginez și să fiu plină de compasiune. Cumva, din varii motive, există acolo un cerc vicios de care vom vorbi însă cu altă ocazie.

Astăzi vreau să vorbim despre starea de copleșire.

Poate nu este un subiect pe care te-ai fi așteptat să-l scriu în articolul de după pauză, mai ales că aparent nu are legătură directă cu alimentația. Este o stare în care se regăsesc multe persoane și cu care eu însămi m-am confruntat mulți ani la rand. În cele din urmă, tot ce ține de suflet și emoțional se răsfrânge și asupra alimentației, pe care brusc nu o mai poți controla. De aceea este greu atunci când vorbești despre alimentație și sănătate să te referi la ceva de sine stătător.

Este de altfel un subiect pe care mi-aș dori ca oameniii să-l pună mai des în discuție, mai ales femeile foarte active și ocupate, cele care vor să le facă pe toate și toată ziua cât e de lungă fug de colo, colo. 

 

În primă instanță, ca să poți detecta sentimentul de copleșire este suficient să privești următoarea listă de stări și să bifezi dacă te regăsești :

  • Te simți obosită aproape în fiecare zi.
  • Simți că nu mai ții pasul cu ritmul vieții.
  • Nu mai apuci să te bucuri de reușitele zilnice.
  • Ești într-o continuă fugă pentru a acoperi toate lucrurile pe care le ai de făcut zilnic.
  • Ești pe ultimul loc în viața ta. Nici nu mai știi când te-ai răsfățat ultima dată.
  • Vrei să mulțumești pe toată lumea și culmea este că toată lumea apelează la tine să le rezolvi problemele.  
  • Simți deseori că duci în spate prea mult. Iei asupra ta prea multe responsabilități, prea multe provocări.
  • La sfârșitul fiecărei zilei nu poți face cu ușurință o listă cu 5 lucruri pentru care ești recunoscător și mulțumit că ai trăit acea zi.
  • Îți lipsește motivația de a oferi lumii tot ce ai tu mai bun și mai frumos. Din contră, te poți considera un vampir energetic.

 

Am deschis Cutia Pandorei?

Îți spun sincer că nu cred că există femeie care să nu fi trecut vreodată prin starea de copleșire. Mă refer aici la femei pentru că în general noi, dragelor, încercăm să le facem pe toate: să fim femeia ideală pentru partenerul nostru, mama perfectă pentru copilași nostri dragi, prietena bună pentru atunci când este nevoie de sfatul nostru, elegantă, cu stil, blândă dar puternică în situațiile limită, într-un cuvânt – perfectă.

Noi singure ne punem eticheta asta odată ce începem să conștientizăm rolul nostru în lume. Educația, filmele pe care le vedem și care ne conturează ideea că trebuie să fim într-un anumit fel, experiențele, comparația cu alte persoane și lipsa cunoașterii de sine ne aduc în punctul în care cerem mult prea multe de la noi.

Imaginează-ți ipotetic, că fiecare din noi avem o rezistență din plastic, iar atunci când forțezi lucrurile în mod repetat, la un anumit moment, acea rezistență cedează și se rupe.

Când rezistența ta naturală cedează, ești nevoit să te întorci la ceea ce ești de fapt.

Din ce capăt să o apuci când sentimentul de copleșire este mai puternic decât tine?

Ce m-aș bucura să înțelegi din acest articol este că ești diferit de orice altă persoană, chiar dacă într-o anumită măsură cu toții ne asemănăm. Ești unic și perfect, fix așa cum ești.

Iată lucrurile practice pe care le poți face imediat ce ai detectat că ești în starea de copleșire. Acești pași te vor ajuta să ieși mai ușor din această stare și să poți fi fericit cu tine, fără a încerca să fii altceva decât ești tu de fapt.

 

  • Mulțumește pentru că te simți copleșit

Dacă nu te-ai uitat strâmb la mine până acum, cu siguranță te uiți acum. Vine și explicația, nu te las așa cu căruța în mijlocul drumului.

Corpul tău este o mașinărie complexă, dar în același timp completă. El lupta întotdeauna să supraviețuiască și să iasă cât mai puțin șifonat din orice provocare. De fiecare dată când nu mai poate să facă față intern, îți transmite semnale în exterior. Aceste semnale pot fi manifestate fie prin stări și senzații, fie prin dureri și rezultate fizice.

Durerea este bună. Acesta este strigătul de ajutor al corpului tău și modul în care comunică cu tine. 

Mulțumește pentru că te-a atenționat, oricât de greu îți vine să faci asta în primă instanță.

 

  • Ia o pauză, oricât de mică ar fi ea

Atunci când ajungi în stadiul de a te simți copleșit și recunoști starea, este momentul să te oprești din vâltoare.

E ok să te simți paralizat pentru un moment.

Un alt simptom al sentimentului de copleșire este faptul că pentru un moment simți că nu poți face nimic. Nu poți lua decizii, nu poți schimba ceva, nu știi încotro să o apuci. Știi doar că așa nu se mai poate. Și este foarte bine să nu iei decizii bazate pe o stare puternică, oricare ar fi ea.

Cu cât te zbați mai mult, cu atât te vei simți mai constrâns, mai sufocat, mai lipsit de scăpare. Respiră și oprește-te pentru o clipă din ce încerci să faci. Este singura variantă să te poți vedea clar.

Acum e momentul să-ți iei o vacanță. Ai nevoie să te detașezi de treburile cotidiene și să privești peisajul din exterior. Această vacanță poate fi departe de viața centrul acțiunii, sau după posibilități. Important este să-ți aranjezi lucrurile ca pentru o perioadă să poți să nu te mai implici activ.

Nu-mi spune, te rog, că este imposibil să te detașezi. Nu există “Nu se poate!”. Asta e singura modalitate pe care o cunosc spre a ieși din starea de confuzie. Să încetinești ritmul și să-ți analizezi atent și cu deschidere viața.

 

  • Acceptă-ți ritmul propriu

În acest punct o să aduc în discuție ceea ce ne diferențiază pe toți din start: ritmul și modul în care facem lucrurile.

Presupunând că ai deja o vârstă la care te poți numi “trecut prin viață”, îți cam dai seama ce poți face, cât îți ia, sau măcar poți aproxima toate aceste lucruri.

Una din greșelile comune este că de cele mai multe ori nu știm să aproximăm timpul sau volumul de muncă necesare pentru îndeplinirea unui task. Dorința noastră de a face cât mai multe lucruri ne aduce în punctul în care aproximăm greșit și ne transformă în pompierii propriei vieți: fugi de colo, ia copilul de la școală, du-l la lecții de pian, fă curat, fă de mâncare, pregătește pachețelele, plătește facturile, nu întârzia la ședință, mergi la sală, fă cumpărăturile etc.

Uite așa toate se transformă într-un carusel infinit iar tu te poți declara pompier șef în propria viață.

Dacă îți place ritmul actual în care faci lucrurile, înseamnă că faci lucrurile foarte bine. E important să știi că ritmul meu nu este același cu al tău și nici nu trebuie să fie.

De exemplu eu m-am frustrat foarte mult în copilărie pentru că aveam colegi care terminau temele mult mai repede decât mine și apoi aveau toată ziua la dispoziție să se joace. Mie îmi lua uneori și toată ziua să termin tot ce aveam de făcut.

Mulți ani mai târziu am înțeles că nu este vorba neapărat de timp cât despre direcție, calitate și eficiență. Atâta timp cât pui suflet și pasiune în ceea ce faci, nu contează neapărat cât timp îți ia, dacă este valoros și important pentru tine. De urmărit este ca timpul pe care îl dedici să fie investit cu rost.  

Dacă nu-ți place ritmul tău actual, stă doar în puterea ta să-l schimbi, în orice direcție. Ține de tine să-ți ajustezi panoul de comandă și ține de tine cât de tare apeși pedala de accelerație.

Odată ce ți-ai aflat ritmul, caută să păstrezi în viața ta atât cât poți duce. Nu te zgârci căci asta te va face mai puțin productiv și mai puțin fericit. Ori, scopul tău este să faci multe lucruri, sau să faci lucrurile care îți aduc bucurie și te fac cu adevărat fericit?

 

  • Învață să spui “NU”

Ești om și atâta timp cât îți accepți natura nu poți cere de la tine mai mult decât poți oferi. Este evident că nu le poți face pe toate pe lumea asta. Dar dacă ai posibilitatea să alegi ce să faci, de ce să-ți furi singur acest drept?

Fă o listă cu fiecare lucru din viața ta care îți ocupă resurse și întreabă-te:

“Acest lucru, această activitate pe care o fac, îmi aduce bucurie?”

Și după ce pui întrebarea fă un pic de liniște ca să asculți răspunsul interior. Ce răspuns ai primit? Îți aduce bucurie? Simți că vrei să-l faci în continuare?

Dacă răspunsul este “Da” atunci păstrează acel lucru în viața ta. Dacă răspunsul este oricare altul, atunci caută să nu-l mai faci pentru că acel lucru îți distruge viața, puțin câte puțin.

Revin la propunerea de la punctul anterior:

Nu fi masochist cu tine căci asta te face mai puțin productiv și mai puțin fericit. Ori, scopul tău este să faci multe lucruri, sau să faci lucrurile care îți aduc bucurie și te fac cu adevărat fericit?

 

  • Este important pentru mine?   

Adevărul este că majoritatea oamenilor își petrec ziua făcând lucruri neimportante, pentru ca seara, sau în al doisprezecelea ceas, atunci când lucrurile importante devin urgente, să intre pe pilot automat.

Uneori, ești nevoit, pe drumul de a face ceea ce-ți aduce bucurie, să mai ai de făcut și task-uri care nu-ți fac o deosebită plăcere să le duci la îndeplinire. Acele task-uri sunt cele pe care ai tendința să le amâni de cele mai multe ori.

Așadar, începe ziua cu lucrurile importante și care nu-ți fac cea mai mare plăcere să le duci la îndeplinire. La începutul zilei ai mai multă energie și există cea mai mare probabilitate să le faci. Odată ce le-ai amânat odată, vei avea tendința să le amâni până în ultima clipă.

 

  • Eficientizează lucrurile

E posibil ca după marea sortare să fi rămas totuși cu o listă de atribuțiuni pe care le ai de făcut. Asta nu inseamnă neapărat că trebuie să le faci tu pe toate.

Poate ține de Ego (atunci când crezi că nimeni nu poate face treaba la fel de bine ca tine), sau de obișnuință (nu lași pe nimeni să te ajute), dacă nu te-ai gândit la varianta de a apela la cineva din exterior, este evident că mai ai de lucrat la capitolul eficientizare.

Un proverb african spune:

“Dacă vrei să mergi repede, mergi singur, dacă vrei să mergi departe, mergeți împreună.”

Un exercițiu foarte bun pe care îl poți face atunci când îți planifici ziua sau lucrurile pe care le ai de făcut este să te gândești că un task poate avea 3 direcții: fie îl faci tu, îl delegi sau îl refuzi. Ce este mai eficient pentru tine și pentru scopul tău? Amintește-ți că ești om și ca om resursele și posibilitățile tale sunt limitate.

 

  • Acceptă că nu ești perfect

Sau acceptă că ești perfect așa cum ești! 🙂

Da, vor fi zile în care nu vei reuși să faci tot ce ți-ai propus. Vor fi în continuare zile în care te vei simți copleșit sau obosit. Ești om, dar asta nu te transformă în supererou. Și nici nu te transformă într-o mamă sau o femeie mai puțin bună.

Revin-o de fiecare dată la pașii de mai sus și fă ordine în viața ta:

  • Mulțumește pentru că te simți copleșit
  • Ia o pauză oricât de mică ar fi ea
  • Acceptă-ți ritmul propriu
  • Învață să spui “NU”
  • Este important pentru tine?   
  • Eficientizează lucrurile
  • Acceptă că nu ești perfect

 

Nu-ți va fi floare la ureche, dar îți promit că odată ce vei reuși să faci acești pași, viața ta va deveni mai ușoară și mai fericită.  

…. și vei avea cu siguranță mai mult timp pentru tine, pentru alimentația și sănătatea ta.  

Nu aș putea să închei mai bine acest articol decât cu un citat pe care l-am extras din Karma Iubirii, o carte pe care ți-o recomand cu mare drag:

“Singurul tău rol, dacă iubești lumea, e să fii fericit” 

 

Cu drag,
Ancuța.

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top