skip to Main Content
Cum Să Cumperi Alimente Mai Sănătoase

Cum să Cumperi Alimente Mai Sănătoase

Sunt placut suprinsă să constat că lumea este din ce în ce mai deschisă să mănânce mai sănătos.

Această dorință a fost și este în noi dintotdeauna, iar acest lucru se întâmplă pentru că ne-am născut cu instinctul de a ne cunoaște hrana potrivită pentru noi.

Tot mai multe restaurante, firme de catering, cafenele, cofetării, își extind oferta spre preparate bio, vegetariene, vegane, raw, gluten free și tot felul de oferte din acestea tentante și promit ei că sunt și sănătoase.

Fericit nevoie mare te repliezi rapid și alegi astfel de preparate, în detrimentul preparatelor clasice.

Vorba aceea: “Dai un ban, dar măcar știi că ai luat ceva bun pentru tine și familia ta.”

Dar apoi vii acasă și citești un articol găsit pe internet în care ți se spune că:

  • nici preparatele bio nu sunt atât de sănătoase,
  • nici iaurțelul acela cu 0 grăsime nu este atât de bun pentru siluetă, 
  • siropul de agave nu este chiar cea mai bună variantă de înlocuit zahărul, 
  • nici legumele și fructele nu sunt atât de curate precum ai crezut, 
  • nici cerealele integrale nu sunt recomandate pentru tranzitul intestinal…

Ca orice om care ține la sănătatea dar și la buzunarul său, constați cu dezamăgire că nu mai știi ce să crezi… 

Zici că dai un ban și că investești în sănătatea ta, dar de fapt nu faci decât să direcționezi banii spre alte companii amatoare de trenduri și gusturi noi.

Adevărul este undeva la mijloc și ți se spune doar pe jumătate – de cele mai multe ori jumătatea care convine.

Corpul duce, pentru că vrea să supraviețuiască și atunci se descurcă cu ce-i punem la dispoziție.

Un nutriționist de pe la TV îți propune să mănânci dimineața la micul dejun un iaurțel de la nu știu ce firmă, iar altul îți spune să mănânci pâine cu unt sau margarină care ar conține nu știu ce vitamine și proprietăți adăugate.

Nimeni nu spune nimic de acea parte care nu este deloc compatibilă cu organismul tău.

Așa-i că te-ai săturat de tot felul de informații contradictorii?

Cum ar fi dacă ar exista cineva, sau ceva, care să-ți ofere garanția că un aliment este sau nu compatibil cu tine?

Cum ar fi dacă ai putea să-ți dai seama încă din prima clipă dacă un produs este sănătos sau dacă este doar ambalat într-un fel care să te facă să crezi asta?

Cum ar fi dacă ți-aș spune că ai deja la îndemână toate aceste unelte, iar tot ce fac eu în acest articol este să ți le aduc în față, să ți le pun în mijlocul mesei și începând de la următoarea vizită la magazin, să nu mai dai bani pe alimente aparent sănătoase.

Îți propun să plecăm de la premisa că Natura a fost creată într-o deplină armonie.  

Nimic nu a fost lăsat la voia întâmplării și toate au fost lăsate cu un rost.

Fie că ne convine sau nu, așa cum laptele matern a fost lăsat pentru hrana și dezvoltarea puiul de om, laptele de văcuță a fost lăsat pentru creșterea și dezvoltarea vițelului.

Fiecare specie este diferită, iar laptele pe care îl concepe fiecare femelă pentru puiul ei este diferit, în funcție de nevoile animăluțului.

Îți propun o călătorie în natură în care să privim mai atent asupra semnelor evidente pe care aceasta ni le-a pus sub nas.

Dacă ne-am teleporta atunci când Adam și Eva erau stăpânii Pământului, fix după Creație și am fi lăsați în mijlocul naturii, oare ce am vrea să mâncăm dacă ni se face foame?

Vom începe să salivăm la vederea unei veverițe din copac sau al unui mistreț ce trece razant?

Cele mai la îndemână alimente, de care ne vom bucura până la ultima bucățică, vor fi fructele.

Apoi ne vom mai orienta spre legume, verdețuri, nuci, semințe.

Ce ne învață natura de aici?

Ne învață să iubim fructele pentru că ni le-a pus la dispoziție din abundeță, ne învață să nu fugim de culoarea verde și să mai mâncăm și câteva nuci și semințe, dar cu moderație pentru că sunt mici și ajungem cu dificultate la ele.

Nu de puține ori am ajuns în raioanele Bio din magazinele mari și începând să citesc etichetele am rămas suprinsă să descopăr multe E-uri și ingrediente pe care nu mi-aș dori să le consum.

Tentația de a crede că BIO = sănătos sau vegan = sănătos sau raw = sănătos este foarte mare, dar adevărul este că poți mânca nesănătos în orice context, dacă nu știi să te uiți după câteva aspecte care să te ajute să decizi dacă acel aliment este potrivit pentru tine sau nu.

5 lucruri esențiale pe care să le urmărești dacă vrei să cumperi preparate mai sănătoase

1. Să se găsească în natură

O să mă leg (și îmi asum în deplină cunoștință de cauză) de minunatele pudre proteice din cânepă, zer sau alte elemente.

Or fi minunate, așa cum se spune, dar la bază ele sunt elemente extrase din alte alimente.

Atunci când ne jucăm cu natura, nu facem decât să experimentăm pe pielea noastră ce se întâmplă dacă luăm un element dintr-un context și îl punem într-un alt context. 

Să luăm de exemplu cânepa. 

50% din sămânța de cânepă este proteină vegetală completă, iar restul sunt minerale (magneziu, fier, calciu. sulf, mangan, siliciu, crom, iod etc) și uleiuri esențiale omega 3 și omega 6.

Natura a concentrat echilibrul perfect în tot ceea ce a creat, astfel încât corpul să le absoarbă cu ușurință și să le asimileze.

De aceea, tot ceea ce se găsește în natură este o sursă minunată de hrană, iar tot ce este scos din contextul natural rămâne sub semnul întrebării.

2. Să aibă cât mai puțină intervenție din partea omului

Acolo unde intervine omul cu orice proces chimic, echilibrul naturii este deranjat.

Fugi de produsele cu multe procese de rafinare și transformare, fie el BIO sau sub orice altă etichetă.

Orice proces chimic omoară nutrienții din aliment și transformă structura alimentului la nivel molecular.

Corpul nu recunoaște decât alimentele din natură.

Știu, e o veste care nu-mi aduce nici mie plăcere, dar pe care o putem accepta și conștientiza în timp.

Întotdeauna putem alege răul cel mai mic.

În loc de semipreparatele din magazin, mâncare proaspăt preparată în casă.

3. Să le cunoști

Citește etichetele.

E un mușchi care se antrenează.

Știu că e ușor să treci peste, dar cititul ingredientelor o să te ajute să triezi o parte din cumpărăturile tale. O vei face mai ușor decât îți imaginezi.

Ai fi minunat să știi câte bazaconii se ascund în spatele fursecurilor care se topesc în gură și în spatele chipsurilor coapte la cuptor.

Aparent, nimic ieșit din comun.

Practic, multe ingrediente a căror nume nici nu ai idee de unde ar putea proveni.

Selecția se face simplu: dacă un preparat conține ingrediente sau conservanți de care nu ai auzit în viața ta, acel aliment nu are nicio șansă să fie sănătos. Oricât de BIO, vegan, raw sau gluten free ar fi.

4. Să aibă termenul de garanție cât mai mic

Cât rezistă fructele și legumele în natură?

În funcție de mediul în care sunt păstrate, de la câteva zile la câteva săptămâni.

Procesul de fermentație și putrefacție este un proces natural. Dacă acest proces întârzie să apară, înseamnă că ai în față un aliment lipsit de viață, deci și de minerale și nutrienți.

Bucură-te atunci când un aliment se transformă și caută acele produse care au termenul de garanție cât mai mic.

5. Caută echilibrul

Nu sunt puține cazurile celor care mănâncă vegetarian sau vegan și totuși nu sunt persoane sănătoase.

Nu sunt puține persoanele care mănâncă raw, dar mănâncă o cantitate exagerat de mare de nuci și semințe.

Din punct de vedere al naturii, ea a considerat că echilibrul perfect pentru noi sunt fructele din abundență și o cantitate moderată de legume, verdețuri, nuci și semințe. 

Echilibrul ideal pentru tine este cel pe care îl simți tu potrivit, atât cât să fii și fericit, mulțumit, sătul, dar și sănătos.

În ziua de astăzi nu este ușor să-ți alegi alimente sănătoase, cum nu este ușor să nu aluneci în fața prăjiturii făcută de mama sau altor amintiri din copilărie.

Dar chiar și în acest context social, tot poți adăuga un strop de alegeri mai bune decât ieri…

…sau săptămâna trecută…

…sau luna trecută.

Nu mâine, nu poimâine.

Astăzi.

Progresul, nu perfecțiunea, contează. 

Cu drag, 

Ancuța

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top