skip to Main Content
Cum Să-Ți Organizezi Mai Bine Masa De Prânz și Să Economisești Bani

Cum Să-Ți Organizezi Mai Bine Masa de Prânz și să Economisești Bani

Atunci când vorbim de masa de prânz, putem să facem referire deja la cea mai sacrificată masă din zi.

De cele mai multe ori, cantinele sau fast food-urile ajung să fie cele mai bune alegeri sau cele care vin cel mai ușor la îndemână pentru prânz.

E mai practic și poate ceva mai rapid să îţi comanzi, sau să îți cumperi din opțiunile pe care le ai la dispoziție, plătești, iar toată grija meniului pentru prânz este pasată restaurantelor și locurilor de unde alegi să-ți cumperi de mâncare.

Dacă plătești în medie 25 de lei pe masa de prânz de la birou, într-o lună ce are în medie 24 de zile lucrătoare, înseamnă că aloci 600 de lei pe lună, doar pentru masa de prânz din timpul săptămânii. Nu se pun în calcul gustările și micile dulcegării.

Se adună ceva bani, nu?

Toate ca toate, să zicem că îți permiți să aloci acest buget prânzului și preferi să faci asta pentru că nu ai timp (a se citi: nu vrei să-ți faci timp sau să prioritizezi mesele) și este mai practic să faci aceste alegeri.

Te-ai gândit și dincolo de costurile mesei de prânz?

Ce notă de la 1 la 10, din punct de vedere sănătos și hrănitor, îi oferi cantinei sau fast food-ului de unde îți achiziționezi mâncarea?

Știu sigur că este un aspect care te interesează pentru că altfel nu ai mai fi aici și nu ai mai citi articolele de pe acest site.

Gata, te-am prins. Nu mai ai cale de întoarcere și ești nevoit să recunoști.

Glumesc 🙂

Nu știu dacă ți-ai pus vreodată problema calității mâncării, chiar și de la o cantină unde mâncarea seamănă mai mult cu cea de acasă.

Într-un mediu în care se pune accent pe cantitatea mâncării și nu pe calitate, unde costurile de producție sunt minimizate pentru a putea vinde preparatele la un preț cât mai accesibil, unde uleiul, sarea și zahărul sunt folosite cu generozitate și unde nimic nu se aruncă, totul se reciclează, vor fi mereu semne de întrebare în privința calității mâncării.

Cum altfel crezi că se pot păstra costurile de producție relativ mici? Nu poți vorbi de sănătate la farfurie, sau măcar de câțiva nutrienți rămași pe acolo. Poate din întâmplare.

Din toate aceste motive îmi permit lejer să pun un semn de egalitate între cantină și fast food. Nu este diferență prea mare între ele. Este practic aceeași Mărie cu altă pălărie.

Există oare și alte modalități prin care îți poți asigura masa de prânz sănătoasă, fără prea multe griji și cu minim de efort?

Îți place să gătești?

Ești dispus să aloci un minim de efort pregătirii prânzurilor tale?

Nu e necesar să fii Master Chef în bucătărie și îți prezint o strategie care te va ajuta să petreci cât mai puțin timp cu prepararea prânzurilor tale, iar în plus te vei bucura de o mâncare mai sănătoasă și de mai mulți bani în portofel.

Tot secretul stă în organizarea eficientă

Majoritatea oamenilor avem un deficit de organizare eficientă. Facem ce facem și ne încurcăm în propriile noastre planuri, iar tendința naturală de a amâna lucrurile, nu ne ajută nici ea foarte mult să ne îndeplinim scopurile.

Unul din cele mai importante aspecte ale organizării este focusul.

Nu suntem construiți să funcționăm multi tasking. Totuși, de multe ori sfidăm acest adevăr absolut și ne încăpățânăm să demonstrăm că noi putem. De putut putem, dar studiile și experiența au arătat că nu suntem mai eficienți dacă ne concentrăm pe mai multe lucruri în același timp.

De aceea e necesar ca atunci când dorim să schimbăm un obicei, sau să implementăm unul nou în viața noastră, e neecsar să ne focusăm pentru o perioadă pe acel lucru, până devine parte din noi și din viața noastră.

Nu vorbim despre o prioritate permanentă, vorbim despre o prioritizare pentru a forma un obicei nou.

Știința din spatele organizării este minunată, dar și stufoasă.

Tot ceea ce vreau să-ți rămână în urma acestui articol sunt câteva idei de organizare eficientă și faptul că există un preț pe care va trebui să-l plătești, iar acest preț este focusul și prioritizarea meselor tale pentru o perioadă de timp.

Ca orice lucru nou pe care începi să-l faci, tendința corpului va fi să revină în zona de confort.

Sunt sinceră cu tine.

Nu va fi ușor și nu este un lucru ușor, dar îți promit că va deveni ușor în cât mai scurt timp. Pentru unii această perioadă poate fi 21 de zile, 30, sau chiar 60 de zile. Depinde de tine și de motivația pe care o ai în spate.

Dacă ești hotărât să-ți prioritizezi mesele pentru prânz, dacă te-ai săturat de mâncarea de cantină, fadă și nesănătoasă, îți prezint mai jos câteva idei simple și practice care te vor ajuta să-ți poți pregăti prânzul acasă, în mod eficient.

Vei petrece maxim 30 de minute pentru a-l prepara:

1. Folosește weekendul pentru organizare

Weekendul este momentul pe care îl poți folosi pentru ca să-ți pregătești terenul pentru săptămâna următoare.

Probabil nu am zis ceva revoluționar, dar o să vezi ce frumos se va lega acest aspect de următoarele idei pe care vreau să ți le prezint.

Alege 3 prânzuri, iar dacă îți place diversitatea, alege 5 prânzuri, pe care vrei să le ai săptămâna următoare. Idei minunate găsești aici, la secțiunea de rețete, poți alege din rețetele tale preferate pe care le cunoști deja foarte bine, sau de pe alte site-uri. Internetul este plin de idei frumoase și gustoase.

Pasul 2 este să faci o listă cu ingredientele necesare, iar pasul 3 este să le cumperi și să te asiguri că nu îți lipsește nimic din casă.

2. Pregătește jumătate din drum

Cu cât lucrurile sunt mai organizate și mai clare în mintea noastră, cu atât ne va fi mai simplu să ne ținem de ceea ce ne-am propus.

Un truc foarte practic este ca atunci când venim acasă cu toate cumpărăturile, să le sortăm în funcție de preparate.

Este un pas în plus care va mai necesita un pic de atenție din partea ta, dar acest mic detaliu este esențial și va face diferența.

Gândește-te doar că atunci când te vei apuca să faci un preparat, vei avea toate ingredientele la un loc și nu vei mai pierde 10-15 minute să le cauți și să le scoți de pe nu știu unde au fost uitate.

Pregătește 3-5 recipiente/caserole/punguțe etanș în care vei porționa ingredientele necesare fiecărui prânz.

Profită de acest moment să speli anumite legume, să le cureți sau chiar să le tai bucățele mai mici. Acești pași depind de fiecare ingredient în parte și de nivelul lui de oxidare.

Dacă prânzurile tale conțin carbohidrați complecsi (cartof, orez, linte, mazăre, năut, fasole, paste, porumb), profită să le fierbi deja și să le ai pregătite să facă cunoștință cu celelalte ingrediente. Aceștia rezistă cu brio mai multe zile la frigider, iar dacă vorbim de mai mult de 3 zile, le poți pune la congelator până în momentul preparării (le poți scoate cu 30-45 de minute înainte).

Lipește pe fiecare recipient o etichetă pe care să scrii preparatul pentru care sunt pregătite.

Cu prânzul pe jumătate pregătit, tendința ta va fi să termini cu brio ceea ce ai început. Mintea nu vrea să lase lucruri neterminate.

3. Folosește congelatorul

Congelatorul și temperaturile joase nu distrug proprietățile alimentelor. Acest lucru înseamnă că prin congelare păstrăm toți nutrienții și vitaminele unui preparat.

Dacă vorbim de cereale, legume, chiar și frunze, o modalitate superbă de păstrare a lor este la congelator.

De exemplu, atunci când pregătești o mâncare cu fasole, năut, mazăre, linte, porumb etc. poți prefierbe o cantitate mai mare, iar diferența o pui la congelator.

Legumele care stau să se strice sau verdețurile care nu rezistă foarte mult, pot fi și ele puse la congelator chiar înainte să le pierdem.

Vor fi seri sau zile în care vei avea foarte puțin timp la dispoziție, sau poate nu vei avea chef să petreci timp în bucătărie, iar congelatorul este planul tău de rezervă. Acolo știi că găsești întotdeauna ceva care să te salveze și din care să încropești rapid o mâncărică în sub 30 de minute.

4. Salata la borcan

Am mai vorbit despre această idee năstrunșnică. Nu-mi aparține dar am preluat-o cu mare drag și am adaptat-o nevoilor mele.

Metoda constă în folosirea unui borcan pe post de aranjare și depozitare a unei salate până în momentul în care este consumată.

Se folosește un borcan în care se adaugă ingredientele gata tocate, începând cu ingredientele cele mai zemoase și continuând cu cele mai grele.

La final se adaugă frunzele și verdețurile. În această ordine de depozitare ne asigurăm că salata la rămâne fresh până în momentul în care vrem să o consumăm.

Dressingul salatei se pune fie separat, în momentul în care vrem să consumăm preparatul, fie pe fundul borcanului, iar în momentul în care răsturnăm salata acesta va veni peste.

Am incorporat această idei faină și în Planul Alimentar “O masă raw pe zi”, pe care îl găsești aici.

5. Exersează

Niciun obicei nou nu este ușor de implementat la început.

El devine ușor după ce te împiedici de câteva ori și totuși continui să mergi mai departe. Devine ușor când îl adaptezi nevoilor tale și te observi cu atenție, vezi unde sunt punctele tale sensibile și unde poți îmbunătăți.

Simte-te liber să adaptezi toate aceste idei și să le integrezi în viața ta, așa cum simți că ți se potrivesc. Poate pentru cină sau pentru micul dejun.

Chiar dacă nu vei reuși să-ți asiguri toate mesele de prânz, începe cu 2 sau cu câte poți duce în acest moment și exersează muschiul organizării.

Exersează. Exersează. Exersează. E fix ca atunci când înveți să vorbești o limbă nouă.

Sunt curioasă dacă îți plac articolele pe tema organizării eficiente și dacă vrei să scriu mai multe pe subiect. Abonează-te la lista de email și îți voi trimite în continuare resurse pe această temă. 

Cu drag,

Ancuța

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top