skip to Main Content
Devino Vegan Cu Buget Minim

Devino Vegan cu Buget Minim

Care este valoarea unui singur leu? Ce poți să-ți cumperi de mâncare cu el?

Putem începe cu clasicul covrig, un pachet mic biscuiți, o eugenie și putem continua cu o banană, un măr, o portocală.

Dacă mai adăugăm un leu cresc și variantele, dar și posibilitatea de a alege între o variantă sănătoasă și una mai puțin sănătoasă. Totul ține de perspectivă.

Când te gândești cât de ușor suntem dispuși să dăm leu după leu fără să ne gândim un pic dacă este o investiție bună în timp sau nu…

Conform INS (Institutului Național de Statistică), românii cheltuiesc în medie 41% din salariu pe mâncare. Este mult în comparație cu media Europei, care este de 23%, dar asta nu ține neapărat de faptul că suntem noi gurmanzi și consumatori înrăiți, ci și de prețurile de pe piață.

Suntem Prea Săraci Ca să Ne Permitem Lucruri Ieftine

Mâncarea este scumpă în România, în comparație cu alte țări. Este un adevăr pe care trebuie să îl luăm ca atare.

Experiențele mele de peste hotare mi-au confirmat acest lucru. Am călătorit atât în Europa cât și în SUA și am constatat cu surprindere că hrana este mult mai accesibilă decât la noi. Și vorbesc aici și de mâncare sănătoasă (fructe și legume), dar și de mâncare procesată.

Cheltuielile lor mari sunt îndreptate către alte arii, dar mâncarea, cea care îți asigură supraviețuirea, este foarte accesibilă.

Dar hai să nu mai lăudăm iarba vecinilor, pentru că fiecare țară este cu plusurile și cu minusurile ei. Hai să vedem cum putem accepta și cum putem trăi cu adevărul și cu situația noastră din România.

Atunci când îți dorești ceva cu adevărat vei găsi o cale. Când nu, vei găsi scuze. 

Când m-am hotărât să-mi schimb stilul alimentar, nu m-am gândit nicio clipă la bugetul de care voi avea nevoie sau cum mă voi descurca, știam doar că vreau să fac acest lucru.

Iar asta mi-a deschis foarte multe posibilități și variante pentru că mi-am pus mintea să găsească soluții pentru mine. Iar un pic mai târziu m-a pus la treabă ca să produc mai mut și să-mi permit să mănânc mai bine.

Eram încă studentă, nu aveam un venit stabil și trăiam de pe o lună pe alta cu cheltuielile. Eram susținută de părinți, dar nici ei nu aveau posibilități prea bune, pentru că treceau printr-o perioadă de tranziție.

Acest lucru nu m-a împiedicat să caut cele mai bune variante ca să mănânc sănătos, vegan, cu un buget minim. Îți voi da și ție mai jos câteva ponturi care pe mine m-au ajutat în acea perioadă.

Sunt întrebată foarte des cam cât cheltuiesc eu pe mâncare. Media mea actuală este 150 de lei pe săptămână.

Acum cheltuiesc mult mai mult decât cheltuiam la început (cam dublu) pentru că acum îmi permit mai mult. Probabil că voi cheltui mai mult în momentul în care îmi voi permite mai mult.

La început eram conștientă de faptul că atât îmi este punga și aveam grijă să mă încadrez în acel buget.

Iată o listă de 5 alegeri pe care le poți face astfel încât să mănânci vegan cu un buget minim:

1. Mănâncă fructe și legume de sezon

Chiar dacă avocado, mango și alte fructe exotice îmi făceau ostentativ cu ochiul, la început le consumam foarte rar, pentru că erau prea scumpe pentru bugetul meu.

În schimb mâncam multe mere, portocale, banane și ce alte fructe de sezon găseam prin piețe sau în supermarket. Partea frumoasă este că avem 4 anotimpuri în care putem roti fructele astfel încât să ne bucurăm de varietate.

Cu legumele de sezon este fix aceeași treabă. Să nu mai vorbim că morcovul și celelalte rădăcinoase, cartoful și ceapa sunt extrem de accesibile.

2. Cumpără cantitate mai mare

La piață te poți tocmi cu țăranii să îți facă reduceri dacă iei cantitate mai mare de legume sau fructe.

La fel, poți cumpăra pungi mai mari de orez, linte, năut sau orice altceva cumperi.

Dacă ai posibilitatea să cumperi cantitate mai mare la un preț mai bun și știi că mănânci acele alimente, nu ezita să cumperi acele produse chiar dacă acum te întinzi un pic. Știi că luna viitoare vei cheltui mai puțin.

3. Prepară mâncăruri pentru mai multe zile

Poți prepara mâncăruri precum supele și tocanele cu ingrediente simple, de bază, accesibile și care să-ți ajungă pentru mai multe zile.

Îți las aici o serie de rețete de pe blog care să te inspire:

Supă cremă de linte roșie

Supă cremă de conopidă

Supă cu găluște de griș

Tocăniță de legume

Fasole moldovenească scăzută

Lasagna vegană

4. Folosește congelatorul

Dacă ai cumpărat prea multe fructe sau legume, poti folosi congelatorul ca un mijloc perfect de păstrare astfel încât să nu fii nevoit să arunci mâncarea.

La fel poți păstra fructele și legumele preferate pentru iarnă, atunci când variantele din comerț sunt mai puține și mai greu accesibile.

5. Folosește liste de cumpărături și programează-ți bugetul

Atunci când ai un buget fix în care să te încadrezi, vei face tot posibilul să nu te întinzi mai mult decât ți-e plapuma.

Este foarte important să îți gestionezi acest buget, nu doar dacă alegi să mănânci vegan, ci pentru orice alte cheltuieli lunare pe care vrei să le faci.

Dacă mergi la cumpărături fără listă, vei vedea că ai tendința să cumperi mult mai mult decât ai nevoie și decât îți permiți.

Un aspect la fel de important este să nu mergi la cumpărături flămând. La fel, vei avea tendința să cumperi mai mult decât ai nevoie.

Este oare o afacere să cumperi ce-i mai ieftin?

De fiecare dată când ajung într-un magazin mare văd tot felul de promoții și oferte care mai de care mai tentante. Fără nicio surpriză, oamenii se îngrămădesc să cumpere acele produse la ofertă gândindu-se că fac o mare afacere.

Dacă vorbim de fructe și legume, atunci oferta s-ar putea să fie o mare afacere. Eu mă bucur mult când găsesc banane cu puncte negre la ofertă. Toată lumea se ferește să le cumpere cu gândul că nu mai sunt bune, dar de fapt atunci sunt ele excelente pentru consum.

Dacă vorbim în schimb de semipreparate și alte bazaconii ar trebui să ne uităm de 2 ori în dreptul produsului și la ingredientele scrise pe spate.

Un produs foarte accesibil este nociv. Cum crezi că își pot permite producătorii să scadă prețurile atât de mult? Folosind conservanți artificiali și ingrediente ieftine, de proastă calitate.

Dacă nu înțelegi toate ingredientele de pe etichetă însemană că acel produs nu este ok. Acesta este cel mai sigur criteriu de selecție.

Data viitoare când găsești un produs accesbil, în loc să te bucuri de ce noroc ai, gândește-te cum de-și permit cei care îl comercializează să-l vândă așa ieftin.

Îmi doresc ca oamenii să privească cu normalitate un produs bun, dar care e mai scump. Așa se justifică ingredientele de calitate și valoarea produsului pentru sănătatea ta. Desigur, îmi doresc ca și producătorii să respecte acest criteriu și să fie cinstiți și transparenți cu toate ingredientele care se pun în produse.

Investește în prevenire, nu în tratamente

Atunci când te simți bine, nu prea ți-e gândul la urmările pe care le pot avea alegerile tale alimentare.

Dar în momentul în care începi să te simți rău, atunci când organismul te lasă la greu, când apar ridurile, kilogramele în plus, oboseala și alte simptome, atunci ești dispus să investești ca să te faci bine.

Ai de ales: fie plătești în avans cu reducere, fie vei plăti mai târziu cu dobândă. 

Nu cred că e necesar să-ți reamintesc ce înseamnă sănătatea sau cât trebuie să investești în timp și bani ca să îmbunătățești o sănătatea șubredă. De fiecare dată când ai de ales dacă să inveștești mai mult în alimentația ta, gândește-te la ce înseamnă această investiție pe termen lung și dacă merită cu adevărat.

Cu drag, 

Ancuța

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top