skip to Main Content
Există ”Prea Mult” Pepene Roșu?

Există ”Prea Mult” Pepene Roșu?

Recunosc, azi mi-am permis să fiu un pic subiectivă. Am fost în momentul în care am ales subiectul articolului.

Asta pentru că ador fructul zemos, roșu, cu coaja verde… PEPENELE.

L-am scris intenționat cu majuscule.

Este fără dar și poate, un dar mare al naturii. Nu degeaba, cu 5000 de ani în urmă, era considerat un fruct sacru și era îngropat cu egiptenii în pământ.

Recunosc, am avut întotdeauna o slăbiciune pentru el. Mi-a păcut încă din copilărie, iar singura mea problemă a fost “burta prea mică și pepenele prea mare”.

După ce am aflat cu surprindere că fructele se mănâncă întotdeauna pe stomacul gol, s-a schimbat un pic ecuația problemei. Am ajuns să încep cu pepenele și dacă mai rămâne loc, să completez și cu altceva.

De cele mai mult ori, n-a mai rămas.

Zâmbesc acum pe sub mustăți când îmi aduc aminte de episoadele mele de înfulecat pepene. Fără să devorez măcar jumătate de pepene, eu nu mă ridic de la masă. E un fel de regulă nescrisă între mine și deliciosul fruct.

Parcă văd acum 2 doamne ce stau la o dispută ca între fete, despre una, despre alta, cum se grăbesc să îmi scurteze pledoaria:

”Dar prea mult pepene nu îngrașă? Unde e limita?” 

Răspunsul meu nebazat pe un fundament logic sau științific și fără urmă de ironie este că, la cat pepene roșu am mâncat, dar și alte fructe, trebuia să fiu astăzi cât Casa Poporului. Spre fericirea mea, mă încadrez în limitele normale.

Explicația argumentată este că pepenele mai are și alte avantaje față de alte alimente cu potențial de îngrășare. Și aici nu mă refer în niciun caz la fructe.

Pepenele este 92% apă și are doar 30 de kcal pe suta de grame. Asta înseamnă că fructoza care ajunge în sânge și apoi la celule, se eliberează treptat, iar corpul are tot timpul necesar să o gestioneze în folosul tău: ca să ai mai multă energie pe parcursul zilei, nicidecum să o transforme în grăsime.

Fiind un aliment cu un volum mare de apă, este foarte sățios și potolește cu ușurință pofta de ceva dulce.

De mai bine de 2 ani de zile, am început să privesc cu alți ochii ceea ce natura îmi pune pe tavă. Logica este extrem de simplă: natura ne-a pus la îndemână alimentele pe care să le consumăm cu regularitate pentru că avem nevoie de ele și ni le-a dat în cantități generoase. Pe celelalte le-a făcut mai greu accesibile, motiv că avem nevoie de mai puțin.

Pepenele este mare, deci avem toate motivele să ne bucurăm de fiecare felie și să cerem și supliment. Iar după ce te-ai bucurat de el, doar așa pentru că e bun și că-ți place, privește lista cu celelalte beneficii cu care vine la pachet:

Este un aliment foarte dens în nutrienți

Pe lângă apă și fructoză, pepenele conține și o serie de nutrienți, vitamine și minerale. La 100 de gr de fruct avem:

  • Fibre 0,4 g;
  • Acid folic 3 mcg;
  • Grasimi 0,15 g;
  • Proteine 0,6 g;
  • Niacina 0,2 mg;
  • Acid Pantotenic 0,22 mg;
  • Piridoxina 0,5 mg
  • Tiamina 0,3 mg;
  • Licopen 4500 mcg
  • Vitamina C 8 mg;
  • Vitamina A 570 UI;
  • Vitamina E 0,05 mg;
  • Sodiu 1 mg;
  • Potasiu 112 mg;
  • Magneziu 10 mg;
  • Mangan 0,38 mg;
  • Cupru 42 mcg;
  • Calciu 7 mg;
  • Fier 0,25 mg;
  • Zinc 0,1 mg; 

Ai fi zis că un fruct atât de bogat în apă mai are loc și de alți nutrienți?

Reglează digestia

Datorită cantității de apă și fibre din fruct, pepenele reglează digestia, previne constipația și contribuie la menținerea sănătății tractului digestiv.

Menține sănătatea pielii și a părului

Acest lucru se întâmplă datorită vitaminei A, un nutrient absolut esențial producerii de sebum, dar și datorită cantității mari de apă din fruct.

Este plin de electroliți și menține hidratarea întregului organism. Nu întâmplător, natura a ales să ni-l lase în timpul verii, momentul în care avem cea mai mare nevoie de el și de beneficiile lui.

Ajută la sănătatea inimii, a rinichilor și a fluidelor corpului

Conținutul de potasiu din pepene ajută organismul împotriva infarctului miocardic, a bolilor cardiace, ajută la reglarea ritmului cardiac și a presiunii arteriale. Tot potasiul ajută și în cazul prevenirii pietrelor la rinichi și la dizolvarea lor, prin reducerea de acid uric din sânge.

Previne astmul și diverse forme de cancer

Aportul generos de antioxidanti pe care îl are pepenele sub formă de licopen (mai mult decât se găsește chiar și în roșii) combate formarea radicalilor liberi care pot cauza diversele forme de cancer.

Pe lângă beneficiile menționate mai sus, pepenele roșu aduce câte un beneficiu fiecărei părți din organism: de la îmbunătățirea vederii la îmbunătățirea capacității de învățare, la combaterea durerilor musculare, la îmbunătățirea funcției tiroidiene, prevenirea osteoporozei și până la stimularea libidoului.

Sunt destul de sigură că or mai fi și altele care mi-au scăpat deocamdată în cercetările pe care le-am făcut, dar altul este aspectul cu care vreau să rămâi din acest articol.

Toate aceste beneficii se regăsesc într-un fruct atât de simplu și aparent ușor de trecut cu vederea.

Sună aproape ca la o reclamă din aceea la TV în care ți se vinde un produs și ți se prezintă o sumedenie de bonusuri… de pare că nu-i adevărat câte bonusuri și extra bonusuri primești pentru un preț atât de convenabil.

Asta e de fapt natura. Ea ne umple de bonusuri prin toate minunățiile pe care ni le oferă, dar de multe ori noi refuzăm să le acceptăm pentru că sunt prea ușor accesibile. Astăzi am ales să-ți vorbesc despre pepene, pentru că este sezonul lui și îmi doresc să profiți din plin de el, atât cât încă îl mai găsești la discreție.

Mâine probabil vei fi uitat deja toată înșiruirea de mai sus: cu vitaminele, cu beneficiile și celelalte lucruri pe care ți le-am menționat, dar cu siguranță vei reține că sunt multe și că merită un loc de cinste în meniul tău.

Care este limita la pepene roșu?

Cât te ține stomacul. Natura le-a potrivit ea frumos pe toate încât să încapă suficient, atât cât ai nevoie. 🙂

Mark Twain spunea despre acest fruct că „Este un produs de lux al acestei lumi. Când îl guşti, îţi dai seama ce mănâncă îngerii.”

Cu drag,

Ancuța.

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top