skip to Main Content
Vrei Să Mănânci Mai Sănătos? Schimbă Abordarea

Vrei să Mănânci Mai Sănătos? Schimbă Abordarea

Tehnologia din ziua de astăzi a evoluat extraordinar de mult. Iar acest lucru este superb.

Dacă tehnologia nu ar fi evoluat la fel de frumos, eu nu aș fi putut să ajung la tine la fel de ușor și nu aș fi putut să-ți împărtășesc din cunoștințele și experiențele mele.

Așa cum eu am libertate de exprimare și dreptul să vorbesc și să scriu despre ce vreau, aceeași libertate este împărtășită de absolut toată lumea.

Și uite așa a ajuns internetul să fie plin de informație. Iar tu citești atât de multe lucruri despre alimentație și un stil de viață sănătos în fiecare zi, de la sfaturi, păreri, idei, variante, opțiuni, încât nici nu mai știi ce să crezi.

Pe bună dreptate.

Pe lângă informația stufoasă pe care o ai de selectat, mai este partea de acțiune.

Acolo este treaba cea mai frumoasă și la acest capitol eșuează cea mai mare parte din oameni.

Cum stai tu să te uiți așa frumos de la baza muntelui, acolo, undeva pe sus, se zărește sănătatea și energia debordantă după care râvnești.

Te învârți puțin prin jur, te uiți, admiri, ți-ai dori să ajungi și tu acolo, dar totul pare atât de departe, atât de multe necunoscute sunt la mijloc:

  • ce să mănânci,
  • când să mănânci,
  • cât,
  • câte calorii,
  • câte proteine,
  • câte glucide,
  • cum să combini alimentele,
  • cum să te pregătești mai bine,
  • ce faci atunci când nu ai timp să te pregătești,
  • ce faci în contextele sociale,
  • și mai ales, de unde să începi să escaladezi acest munte care pare imens şi care este în faţa ta?

Așa ajung mulți oameni la baza muntelui, gustă un pic din ce ar putea însemna un stil de viață sănătos, își doresc să ajungă acolo în vârf, dar pentru că sunt acaparați de atât de multe necunoscute și nu știu de unde să înceapă, aleg să renunțe…

Unii fac chiar 2, 3 pași, iar la primul hop, la prima dificultate, aleg să cedeze.

“Nu am timpul necesar să mă dedic acestui aspect al vieții mele acum”,

sau

“Hai că încă am metabolismul bun”,

sau

”Mi-e greu să fac față tentațiilor când nu sunt suținut de cei dragi ”

Sunt doar câteva dintre scuzele pe care le găsim imediat la îndemână.

Ceea ce puțini știu și înțeleg, este faptul că schimbarea alimentației nu se întâmplă peste noapte, mai ales dacă îți dorești să fie pentru toată viața.

Nu este și nu trebuie să fie nici pe departe un proces anevoios și greu, cu suferințe și sacrificii.

Atâta timp cât înțelegi primul principiu al oricărei schimbări alimentare: ATITUDINEA.

Î: Cum poți mânca un elefant?

R: Bucățică cu bucățică 🙂

Fix aceasta este atitudinea cu care vei ajunge și în vârful muntelui.

Este aproape imposibil să ajungi peste noapte să mănânci sănătos, plecând de la un stil de viață complet dezorganizat și haotic.

Și atunci, de ce te superi pe tine de fiecare dată când îți propui să mănânci mai sănătos și totuși te opreși la prima gogoșerie, patiserie sau pizzerie și pentru 30 de minute nu mai gândești altceva decât mâncare, căutând plăcerea gustului?

Ce poți să faci în schimbul părerii de rău și a regretelor că ai fost slab și n-ai voință suficientă, este să privește momentul din umbră.

Permite-ți măcar să te simți bine pentru că savurezi acel preparat care își aduce placere, chiar și pe moment, să te detașezi de situație, fără învinuiri și regrete dupa, da?

Privește-te și observă cu blândețe acest comportament al tău.

Este ceva mai presus de tine ce judecă și ia decizia pe moment. Tu nu poți face nimic ca să schimbi dorința deja instalată. Iar dacă o reprimi o dată, de două ori, de mai multe ori, la un moment dat nu vei mai putea să stăpânești tentația și te vei opri la primul chioșc să recuperezi și ce ”ai pierdut” în materie de gust bun.

Așa cum n-o să educi niciodată un copil cu ceartă și pedepse crâncene, nici tu n-o să-ți schimbi obiceiurile dacă te vei simți vinovat și dezamăgit după.

Din contră, vei mai pune o bilă neagră în desaga încrederii în tine, iar de fiecare dată când vei mai dori să-ți îmbunătățești alimentația îți vei aminti că ai mai vrut dar ai eșuat, și atunci vei bate în retragere.

Între noi și mâncare există legături mult prea puternice pe care nu le putem schimba decât cu alte legături puternice.

Am mai povestit în articolul de aici: Cum să Răspunzi Celor Care Nu Acceptă Stilul Tău de Viață, că mâncarea ne leagă de multe momente importante din viața noastră. Mâncarea nu este un simplu act prin care ne asigurăm supraviețuirea, ea ne face să ne simțim bine, confortabil, în siguranță și iubiți.

Atunci când scoatem din alimentație alimentele sau mâncărurile care ne induc aceste stări și nu venim cu nimic care să compenseze, nu vom reuși să creem decât frustrare.

Atunci când te concentrezi pe a aduce în alimentație mai multe alimente și preparate sănătoase, sub o formă care să-ți facă plăcere și să te bucure, locul ocupat de alimentele care îți plac dar sunt nesănătoase va fi din ce în ce mai mic și într-un final va dispărea.

Nu contează atât de mult de unde începi, cât contează să începi de undeva și să bifezi în fiecare zi câte o nouă reușită.

De exemplu, nu este un efort foarte mare ca la prânz, alături de ceea ce mănânci tu, orice ai alege să mănânci, să mai adugi o salată cu verdeață și ce se mai găsește în sezon.

Un efort nu foarte mare este ca dimineața, fix după ce te-ai trezit, să bei un pahar mare cu apă. Ușurel, în tihnă, fără grabă.

De asemnea poți avea grijă să mănânci întotdeauna fructele pe stomacul gol, astfel încât să nu fermenteze. Ideale sunt tot dimineața. Să presupunem că nu poți doar cu fructe, atunci începe cu fructe, lasă 30 de minute pauză și mai mănâncă ceva.

Poți adăuga, pe lângă mâncarea ta zilnică, 10 bucăți de nuci crude, de orice tip.

Poți mări cantitatea de legume și fructe pe care o mănânci în fiecare zi.

Nu am menționat nimic mai sus de eliminat.

Asta pentru că atunci când faci primii pași în ale mâncatului sănătos, aici trebuie (și folosesc acest cuvânt intenționat) să fie focusul tău. Nu privezi corpul de celelalte plăceri ale vieții, dar mai adaugi câte un pic din ce e bun pentru el și știi că-i face bine.

Toate aceste noi obiceiuri vor crea în timp alte legături sentimentale cu mâncarea.

Așa cum ai citit – în timp – pentru că este necesar să treacă un pic de timp până ca organismul să accepte și să iubească noile schimbări.

Secretul meu, dacă îi pot spune așa, deși sunt o mare mâncăcioasă și o pofticioasă, este că întotdeauna am privit imaginea de ansablu.

Nu perfecțiunea, ci progresul este cel care mă interesează. Da, poate nu am făcut totul ca la carte astăzi, dar pot să bifez măcar 3-4 lucruri bune pe care le-am făcut pentru corpul meu, să pot să spun că am mai progresat un pic față de anul trecut, luna trecută sau chiar săptămâna trecută.

Atunci când nu fac cele mai inspirate alegeri, mă gândesc de fiecare dată ce aș putea face mai bine data viitoare și îmi asum fiecare alegere.

Iar uneori, pur și simplu aleg o zi în care fac ceva diferit decât aș face în mod normal. În limita alegerilor mele, normal.

Dar faptul că nu se petrece fiecare zi monoton și restrictiv mă asigură pe mine că am oricând libertatea să aleg ceea ce vreau.

Și ce crezi? Mereu aleg să revin la obiceiurile mele sănătoase pentru că așa mă simt cel mai bine, așa am cea mai multă energie și așa sunt cea mai fericită.

Lucrurile cu care vreu să rămâi din acest articol sunt:

  • focusează-te pe a adăuga mai mult decât pe a elimina mâncăruri din alimentație
  • fii blând cu tine; acceptă că ai avut un moment de slăbiciune și vezi ce poți învăța din experință
  • fixează-ți obiective pe zile, pe săptămâni și pe luni și urmărește întotdeauna progresul, nu perfecțiunea
  • dacă ai bifat cel puțin un lucru bun pe care l-ai făcut astăzi pentru alimentația ta, chiar și faptul că ai citit acest articol, că ai mai aflat ceva nou, că ai băut apă, că ai mâncat ceva verde, că ai mâncat fructe, legume sau nuci, este de apreciat și înseamnă că deja ești pe drumul bun.

Ești în minunatul proces al transformării, iar unul din semnele cele mai evidente este că citești acest articol și îți pasă de tine.

Ai încredere în tine că vei reuși.

Cu drag,

Ancuța.

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V icon small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit
Back To Top