Untitled Design (16)

Zile Cu Fructe – Răsfăț Pentru Trup Și Minte

Vara e sezonul acela în care fie alimentația ta se îmbunătățește substanțial, fie te pierzi în conjunctura vacanței și uiți de orice principiu alimentar pe care îl ai.

Partea care mie îmi place cel mai mult vara este că grijile mele în ceea ce privește alimentația se minimizează.

Vara simt nevoia să mănânc cât mai multe fructe și legume crude, simple, iar procentul de alimente procesate scade substanțial, în unele zile este chiar inexistent. Sunt multe avantaje al acestui stil de alimentație, în primul rând minimizarea timpului petrecut în bucătărie, urmat de alte avantaje pe care le-am abordat pe larg în articolul de aici

În articolul de aici însă vreau să scriu mai multe despre consumul de fructe și ce oportunitate minunată avem să ne bucurăm de fructele sezoniere.

Unul din cele mai mari mituri care s-au perpetuat de-a lungul timpului este că zahărul din fructe a fost pus pe același picior de egalitate cu zahărul rafinat.

Oricât de mult ne-am zbate să demonstrăm contrariul, omul este un organism frugivor. Toată structura anatomică a corpului nostru este perfect compatibilă cu fructele: de la forma membrelor și faptul că ne este comod să mâncăm fructe, la dantura care ne permite să mușcăm perfect din ele, glandele salivare și întreg sistemul digestiv, până la faptul că fiecare celulă din corpul nostru se hrănește cu zahăr și oxigen.

Dacă e să ne uităm în natură, fructele sunt cele care ne atrag cel mai tare în starea lor neprocesată. Sunt singurele care nu au nevoie de niciun fel de pregătire în prealabil pentru a fi mâncate. Este comod, intuitiv, fast food.  

Odată ce am migrat de la tropice, organismul nostru a fost nevoit să se adapteze altor tipuri de alimente. În zona în care trăim noi, clima și condițiile ne permit să putem fi expuși cât mai multor fructe locale, dulci, crescute natural, doar vara.  

Chiar dacă suntem atât de compatibile cu ele, am ajuns să fugim de fructe datorită câtorva aspecte interpretate greșit:

  1. Fructele conțin zahăr.

Unul din cei mai mari mentori ai mei, Dr. Robert Morse, medic renumit care a reușit să trateze în clinica sa sute de mii de pacienți, explică foarte bine atât în cărțile sale cât și în video-urile pe care le pune la dispoziția tuturor pe Youtube, diferența dintre zahărul din fructe și zahărul procesat din celelalte alimente. Sunt 2 tipuri diferite de zahăr, cu o structură diferită și care se metabolizează diferit.

Gustul dulce și plăcut al fructelor ne poate păcăli. Mișcarea împotriva consumului de zahăr ne-a convins că acesta este nociv pentru noi, și chiar așa este cu zahărul procesat, dar în ceea ce privește zahărul din fructe lucrurile stau diferit.

Fructele au o formă simplă de zahăr, ușor de metabolizat de către organism, care ajunge mult mai ușor în celulă, fără eliberare de insulină. Fix forma de combustibil de care avem nevoie încât să beneficiem ulterior de energie rapidă și nu invers, adică să pierdem energie după masă, cum se întâmplă cu multe din preparatele pe care le mâncăm.  

Sunt arhicunoscute deja cazurile oamenilor care s-au vindecat de diabet prin consumul mare de fructe. Kristina, una din persoanele minunate care promovează acest stil de viață, este un fost caz de diabet vindecat printr-o alimentație raw, constând în 80% fructe.

  1. Sensibilitatea gastrică

Când eram mică, fructele erau pentru mine desert. Mama nu prea mă lăsa să mănânc fructe înainte de masă, zice ea, îmi stricam foamea. După masa copioasă nu prea mai încăpeau. Mâncam așadar câteva pe post de desert, iar de cele mai multe ori, dacă forțam un pic nota, mă durea burta. Dar nu era durere de prea plin, era un alt tip de durere pe care nu reușeam să-o deslușesc la vremea aceea.

Când eram lăsată la țară la bunici, toată ziulica umblam pe afară. Luam la periat toți copacii la rând și de cele mai multe ori primeam și mustrarea corespunzătoare. Bunica mă certa pentru că săream peste masa gătită de ea. Pur și simplu eram atât de prinsă în joaca mea încât nu voiam să pierd niciun moment. În multe din acele zile mâncam doar fructe, direct din copac și nu aveam nicio problemă cu asta. Stomacul meu era fericit și nu aveam aproape niciodată senzația de foame.   

Fructele au o capacitate extrem de mare de digestie. Regula numărul 1 în ceea ce privește fructele este că ele au nevoie de teren liber. Dacă vin peste alte alimente, fructele fermentează instant și crează o serie întreagă de reacții de disconfort: dureri de burtă, balonare, gaze, reflux gastric.

Mai există și cazul în care echilibrul acido-bazic al stomacului tău este deja dezechilibrat (situație des întâlnită atunci când vii de pe o alimentație standard, în care nu ai ținut cont de nicio regulă de funcționare a corpului tău). Gradul de sensibilitate gastrică la anumite fructe sau chiar la orice tip de aliment crud este ridicat și nu este de mirare dacă întâmpini disconfort în primă fază.

Singura metodă prin care corpul își poate recăpăta echilibrul este să îl reobișnuiești puțin câte puțin cu fructele și să respecți regula de a fi mâncate doar pe stomacul gol. Nu fructele sunt de vină pentru sensibilitatea ta, așa că firesc este să elimini inițial factorii care au declanșat acea sensibilitate. Apoi poți începe să integrezi fructele în alimentația ta zilnică.

Începe cu un smoothie dintr-un singur tip de fruct, pe care să-l plimbi bine prin gură și chiar să-l mai mesteci, pentru a ajuta și mai mult digestia. În gură avem un tip de enzime de digestie pe care nu le mai găsim în niciun alt loc în corp. Treptat poți mări cantitatea de smoothie, apoi poți începe cu fructe întregi. Factorul care rămâne însă cel mai important este să elimini cauzele care te-au adus în acest punct: combinarea nepotrivită a alimentelor, stresul, stilul de viață haotic? Aici doar tu îți poți răspunde.

Aceeași explicație este valabilă și în cazul în care simți că fructele te îngrașă. Nu fructele îngrașă ci modul în care acestea se metabolizează atunci când sunt amestecate cu alimente greu digerabile.

  1. Fructele sunt stropite

Da, majoritatea fructelor pe care le găsești în comerț sunt stropite și importate de cine știe unde, în nu știu ce condiții. Te ajută însă oare acest tip de gândire? Adevărul este că dacă ar fi să luăm la puricat orice aliment, am găsi multe minusuri la fiecare și atunci chiar că nu am ști ce să mai mâncăm.

Iată că, de bine de rău, corpul a reușit să gestioneze până acum multe din alimentele nepotrivite pe care i le-ai dat. Nu zic să continui în același stil. Eu sunt pe principiul abordării: fă tot ce poți cu ce ai la dispoziție și alege acele lucruri care îți aduc mai multe plusuri decât minusuri. Acesta este și cazul fructelor.

Știai că fructele și legumele au propriul lor sistem de apărare? Ele oricum luptă cu orice dăunători. Dacă nu-ți permiți să cumperi fructe bio, atunci cumpără fructe de care găsești și pe care ți le permiți. Le poți ține câteva zeci de minute în apă cu bicarbonat de sodiu și poți scăpa așa de o parte din pesticide.

O altă variantă bună este să cumperi fructe autohtone, așa bifezi faptul că fructele s-au copt la soare și nu într-un container sau cine știe pe unde.

Fructele, la cel mai profund nivel, sunt vindecătoare. Nu te aștepta la efecte minune dacă mănânci câteva fructe pe zi. În cazul unei vindecări e nevoie de un timp îndelungat de alimentație curată și nu numai. Vorbim de o abordare holistică a problemei. Dar cu siguranță poți vedea efecte minunate în viața ta, având măcar un consum minim de fructe pe zi.

Printre consecințele imediat următoare ale consumului de fructe vei sesiza: digestia îmbunătățită, energie mai multă dimineața și imediat după ce le mănânci, mai multă claritate în gândire, o nevoie mai mică de a consuma dulciuri procesate bogate în zahăr rafinat.

Când e cel mai indicat să mâncăm fructele?        

Primul cel mai bun moment de mâncat fructe este dimineața. Motivele sunt simple și logice: pentru că atunci ai stomacul gol și pentru că dimineața ai nevoie de energia aceea minunată pe care ți-o dau fructele. Dacă până acum aveai nevoie de cafea ca să funcționezi, acum poți simți același efect mâncând câteva fructe la prima oră a dimineții.

Dacă ai deja fructe în alimentația ta, le simți deja efectele minunate și vrei să treci la pasul următor, te invit să testezi cum este să ai zile doar de fructe. Eu mi-am propus deja, ca în perioada verii, în fiecare săptămână să am o zi rezervată doar pentru a mânca fructe cât e ziulica de mare. Pe lângă faptul că nu trebuie să îmi mai fac griji cu privire la ce voi mânca în zilele respective, nu există reguli sau cantități fixe, îmi voi ferici corpul cu energie extra pe care o pot folosi să-mi îndeplinesc scopurile zilnice.

Dacă suferi de oboseală cronică, zilele cu fructe pot fi soluția pentru tine, alături de conștientizarea vieții tale și a lucrurilor pe care nu le mai vrei prezente în jurul tău.

Îți lansez o provocare și ție și dacă o accepți, te aștept cu un feedback pe adresa mea de email ancuta@ichoosevegi.ro în care să-mi relatezi cum te-ai simțit în acea zi.

Te rog, nu mă crede pe cuvânt. Nu mai cred de ceva timp în adevăruri general valabile și te sfătuiesc și pe tine să testezi pe pielea ta, să vezi cum funcționează, înainte de a decide dacă ți se potrivesc sau nu. Vezi care fructe îți plac mai mult, simple sau combinate, observă-ți corpul și modul în care reacționează, iar apoi aștept cu drag impresiile tale.

Cu drag,
Ancuța.

 

 

Primește articole și rețete în fiecare săptămână

V_icon_small

Primește articolele și rețetele din fiecare săptămână, direct la tine în Inbox.

E-mailul tău este în siguranță. Powered by ConvertKit